torsdag 8. februar 2018

Nytt kamera - lett å ta med overalt!

Jeg har blitt flink til å bære rundt på mitt fotoutstyr, for å kunne ta bilder om noe dukker opp på turer i skog og mark. Men det er klart at kamera på en 150-600mm zoom ikke egner seg for alle turer, det er rett og slett for tungt og upraktisk!

Jeg har også fått med meg at det skjer masse innen både optikk og kamera i kompaktmarkedet, og har kikket litt på løsninger som gir meg enda større mulighet til å få med meg kamera overalt. I dette segmentet finnes det nå to løsninger:
  • En speilrefleks løsning, med ny kompakt optikk, som gir ufattelig gode resultater, men som fortsatt er et stort kamerahus
  • En kompakt løsning, med mindre optikk (og svakere lysfølsomhet), med utrolig forstørrelse, men trolig med litt lavere kvalitet
Etter litt frem og tilbake falt valget på et rent kompakt kamera, da dette føles som mer kompletterende til vårt eksisterende utstyr. Og valget falt på Panasonic Lumix TZ-90, ett av de som har størst zoom, faktisk hele 40x optisk zoom! Og en pris som er aktuell for de fleste på jakt etter noe nytt.

Egretthegre, Orlando, FL, USA, 2017

Et slikt kamera har selvsagt hverken optikk, lysfølsomhet eller brikke som kan sammenlignes med speilreflekskamerane. Men under gode (lys)forhold er det altså overraskende bra.

Jeg har lagt ved noen bilder tatt fra to utenlandsturer i høst, til USA der jeg kun hadde med dette kameraet, og til Sør-Afrika, der det var en kompanjong for å slippe å bytte linse på speilreflekskameraet. Alltid parat i beltet, mye raskere enn å bytte linser!

De aller fleste fuglebildene er tatt med max optisk zoom!

Riksetrane, i dårlig lys (se ene foten), Orlando, FL, USA, 2017

Hvithalegnu (Black Wildebeast), Ezemvelo NR, Sør-Afrika, 2017

Stumpneshorn, Kruger NP, Sør-Afrika, 2017

Rødmaskehornravn, Kruger NP, Sør-Afrika, 2017

Øregribb, kraftig kuttet (digitalt forstørret), Kruger NP, Sør-Afrika, 2017



1 kommentar:

  1. Er det dette kameraet du har kjøpt?
    Panasonic Lumix DMC-TZ90
    til under 4000 kr? Eller misforstår jeg?

    SvarSlett