tirsdag 13. desember 2011

Ny kikkert - en solid investering

Jeg har skrevet om kikkert her på Fugletur Blogg en gang tidligere, mer som en enkel guide for deg som vurderer å kjøpe ny kikkert. Les mer om dette her

Selv har jeg i nesten elleve år hatt en Kite Pallas 10x40 til daglig bruk, de siste seks årene slengende i arbeidssekken min, i bilen eller en annen veske - alltid med! Dette har den begynt å bære litt preg av, selv om optikken holder bra. Og tenk på alt jeg har sett og opplevd gjennom den kikkerten. Fra min første store utenlandstur til India i 2001 (referat/bilder kommer senere), til årest tre ukers tur til Vietnam. Listen over spennende pattedyr og fugler er lang, men minnene er jo bare i hodet mitt - kikkerten er tom... :-)

Som en skjønner leder dette frem til at jeg har kjøpt meg ny kikkert. Og jeg har gått opp en del klasser, først og fremst i pris, men selvsagt også i optikk. Valget falt på toppmodellene til Swarowski. Jeg har teleskop fra samme produsent som jeg er ekstremt godt fornøyd med, i tillegg til at disse kikkertene har fått et godt rykte i fuglemiljøene for utsøkt kvalitet.

Men rådene om hvilken modell en skulle velge var mange. I hovedsak de eksisterende 8,5x42 og 10x42, men nye modeller har kommet til som 10x50 og 12x50. Alle modellene føres av Natur og Fritid og kan sees her. Jeg var så heldig å få prøve tre av disse modellene, for å sammenligne de med min eksisterende Kite Pallas - og ikke minst for å sammenligne de med hverandre.

For å ta det første først, i forhold til Kite Pallas var det ekstrem forskjell på skarphet i kantsonene, det vil si det var nesten bare sentrum av kikkerten som oppleves som skarp etter den opplevelsen! Men å velge mellom dem var vanskeligere. Prismessig er de så likt priset - at det i praksis ikke påvirket valget. Når en bruker så mye penger på en kikkert skal ikke den siste tusenlappen avgjøre. Kort oppsummering av opplevelsen:
  • 8,5x42 er den klart letteste av kikkertene noe som opplagt er av betydning. Men siden forstørrelsen rett og slett var dårligere enn den kikkerten jeg hadde fra før føltes dette ikke riktig.
  • 10x42 er i praksis samme kikkert som jeg har hatt - og vært veldig fornøyd med. Den hadde omtrent samme størrelse og tyngde også - og helt klart anbefalt av selgerene.
  • 10x50 var rett og slett større og tyngre. Økt lysfølsomhet fristet veldig, siden jeg er glad i skog (og regnskog), områder ofte litt mørke.
Det ble 10x50 ut fra tre hovedforhold. Med ny kikkert fikk jeg en teknisk bedre kikkert (økt lysfølsomhet). Jeg bruker kikkert relativt ofte i terreng som ikke egner seg for teleskop (mange fugletittere står standby sammen med sitt teleskop, finner fuglene, og zoomer de så inn i teleskop og/eller kamera). Og jeg er sterk nok til å bære og bruke denne kikkerten i mange år til.

Swarowski EL 10 x 50
Erfaringene så langt? Kjemepfornøyd, men det er da også årstiden der lysfølsomheten blir ekstra utslagsgivende. Og snart skal den på fugletur til Kenya!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar