søndag 24. april 2016

Nikon D5300 - etter et og et halvt års bruk

Jeg har tidligere skrevet om hvorfor jeg valgte D5300 som nytt kamera høsten 2014. Her kommer litt om erfaringene etter ett og et halvt års bruk!

I hovedsak er det ikke et kamera som lager bilder. Det er fotografen, lyset og objektene som er de kritiske faktorene. Hovedkonklusjonen er altså at jeg må jobbe med de samme tingene som før for å få bedre bilder:
  • Lys og lukkertider, avgjørende for å få skarpe fuglebilder, selv med stativ
  • Bruke stativ, eller annen støtte, ved bruk av store brennvidder (over 200-300 mm zoom)
  • Komme nærme nok, spesielt ved fotografering av fugler og dyr
  • Editere, spesielt kutting, her har jeg generelt økt litt på innsatsen
Krittkeiserdue. Bildene blir stadig bedre, innstillingene stadig mer tilpasset situasjonen. Sentrert fokus helt avgjørende her, med blader og kvister som ville ødelagt helt med standard autofokus. Palm Cove, QLD, Australia, 2016.
Mitt nye kamera har gitt flere nye muligheter i forhold til min gamle D60, kort om nytteverdien slik jeg ser det nå etter ett og et halvt års bruke:
  • Bedre brikke, gir mulighet til høyere ISO og skarpere bilder. Fungerer klart best på auto, har bommet litt ved å sette denne høyt opp på ettermiddagen, og glemt å justere den tilbake neste dag... Kjører til vanlig på ISO 200, men kan hente mye på lukkertiden under vanskelige forhold ved å øke til både 800 og 1600.
  • GPS - tenkte jeg skulle bruke denne i Kenya - men den er aldri benyttet. 
  • WLAN - dette er en fin liten detalj som jeg heller ikke bruker mye. Men det er jo artig å kunne sitte litt unna stativet og følge med på mobiltelefonen, og ta bilder! Eller vise frem bilder fra minnekortet.
  • RAW / .NEF format hadde jeg ikke på D60. Det tok litt tid før jeg begynte med dette, og har jo fått sett hva dette gjør med harddisken. Hvert bilde tar opp mot 30MB, så en serie på 10 bilder av noe i bevegelse blir altså 0.3 GB !! Men ingen tvil om at jeg litt mer å redigere med i forholdt til spesielt lys.
Med tanke på vedlikehold, så har kameraet faktisk hatt en alvorlig feil allerede, der en av sensorene plutselig sluttet å virke (selvfølgelig på en båttur i en nasjonalpark...). Min erfaring med Nikon er litt varierende med tanke på kvalitet, og også garantiansvar. Men denne gang stilte de opp og fikset sakene, så håper det holder i mange år til!

TIPS: Sett opp "P" tasten for dyre- og fugle-fotografering, med (mer) sentrert fokus og lysmåler, og kanskje fast ISO. Så benytter du hurtig-knappen "Fn" for den aller viktigste parameteren (ISO, justering av blender eller noe annet), og ikke minst bruk "i" knappen for å få hurtiginnstilling av alle de viktigste parameterene. Da slipper du å gå inn i menyene i det hele tatt når du er ute og tar bilder!

Konklusjon er at jeg har riktig kamera til mitt nåværende kompetansenivå. Mer enn nok å jobbe med for å lære seg for å ta stadig bedre bilder. 

Her ligger linker til mine påbegynte fotogallerier av fugler!

Et eksperiment jeg lærte mye av: Første WLAN fotoserie, satt ved middag og tok enkelt bilder av denne gråhubroen. Nesten svarte natta (svak kunstig belysning). Brukte ISO 6400, alt for mye, brukte stativ, og burde stoppet på 1600. Lukkertid 1/5 sekund.  Skuffende resultat, men lærerikt! Mount Kenya NP, Kenya, 2015


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar