mandag 28. september 2015

Gamle fuglebøker

Skal det være en gammel fuglebok til 100 millioner kroner? Eller kanskje du har en liggende, som du burde ha solgt? Neppe, men historien er sann!

Det er nok vanskelig å få slike priser i Norge, prisen over gjelder et gigantisk sett på fire bøker utgitt i "elefant" format, der i praksis alle fuglene var gjengitt i full størrelse og i farger. Bøkene ble utgitt av James Audebon, og heter: The Birds of America, og ble utgitt mellom 1820 og 1838. Den finnes i dag i kun 119 kjente eksemplarer. Mest skremmende er det kanskje at den har med seks fuglearter som i dag er utryddet! Du kan lese mer om disse utrolige bøkene her:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Birds_of_America

Min eldste norske fuglebok, i fra 1901. Ikke mange kjente fuglenavn i denne!


Vi har våre klassikere i Norge også, som er utsolgt og umulig å få tak i. Den mest verdifulle er nok Norges Fugler av Svein Haftorn, utgitt i 1971 på Universitetsforlaget. Et godt eksemplar av denne er nok verdt et sted mellom fem og ti tusen kroner. Altså et kupp om du er så heldig å finne den på et loppemarked. For alle som ikke har den i bokhylla er det en trøst at slikt utgått materiale kan leses på nasjonalbiblioteket, som er digitalisert, og tilgjengelig online. Så nedenfor finner du linken til denne berømte boka, der du kan lese den fra perm til perm:
http://www.nb.no/nbsok/nb/bb6083d4d23a9d2ccf1ae229479ad557?index=8#0

Jeg har selv forsøkt å samle på litt gamle fuglebøker. Særlig bøker som var viktig for meg i min oppvekst på slutten av seksti-tallet, da jeg hadde lært å lese. Særlig Fuglene i Farger av Rolf Vik ble mye brukt. Mitt eldste opplag er fra 1962, det er tredje opplaget. Tittelen på boka er beskrivende for tiden, dette var nok den første med trykte fargeplansjer!

På skolebiblioteket den gang var det en annen bok som dominerte, og som på mange måter var referanseverket før Svein Haftorn sin bok kom i 1971. Herman L. Løvenskjolds Håndbok over Norges Fugler. Mitt eksemplar av denne var jeg så heldig å finne, helt ubrukt, på et loppemarked på 90-tallet. Om du ikke har sett denne kolossen, så kan du ta en titt her:
http://www.nb.no/nbsok/nb/39712459b09b6c8bc248eed06c76c903?index=1#0

Jeg har noen enda eldre bøker, av liten verdi annet enn det historiske. Og det er vel det som fasinerer meg med alle disse bøkene, nemlig å lese om kjente fugler skrevet i en annen tid. Med andre navn kanskje, med en annen utbredelse, og med litt småfeil rett og slett.

Min favoritt fuglebok i to tiår, nå et klenodie, fra 1983.

Til slutt vil jeg nevne en bok jeg har som dessverre også har gått ut av handelen. Norsk Naturhåndbok av Trond Vidar Vedum m fl. Denne er bygd opp rundt hvordan man legge forholdene til rette for naturopplevelser, blant annet i hager og rundt hus og hjem. Med masse informasjon rundt trær og busker som bærer frukt som tiltrekker seg fugler! Og om fuglekasser, inklusive en rekke spesialvarianter.

Denne er også bare å få tak i på loppemarked og på nasjonalbiblioteket:
http://www.nb.no/nbsok/nb/32b274dd841f0317fbbb0d248cc15978#0

Enda en favoritt, umulig å få ta i...

1 kommentar:

  1. Hei
    Har et eksemplar av Norges Fugler om noen er intr. Selges rimelig.
    Bare å melde 92634178

    SvarSlett