torsdag 31. desember 2015

Ny liten kikkert

Så er tiden over, der jeg har forbeholdt den beste kikkerten til meg selv, og overlatt til de rundt meg å bruke dårligere kikkerter! I seg selv en feilprioritering selvfølgelig, i alle fall om en ønsker å spre den gode følelsen det er å se en fugl (for ikke å snakke om en sjelden/vakker fugl) på nært hold i en god kikkert!

Dette har i hovedsak godt ut over kona. Som har måttet ta til takke med enten å låne min store, tunge Swarovski EL 10x50 kikkert som bekrefter at hennes kikkert ikke har samme kvalitet, eller å bruke sin Kite 8x32 med dertilhørende begrensende opplevelse. Ikke bra!

Kikkert gjør alle fugleopplevelser betydelig bedre, her et bilde av nøtteskrike gjennom teleskop, Fall, 2004

Så da kom tiden for å kikke på alternativer. Først og fremst så vi for oss noe rimeligere enn en stor Swarowski EL modell, og for det andre mindre og lettere enn dagens Kite kikkert. Det endte opp med å teste ut to modeller, begge med den kule nye sandbrune fargen Swarovski har kommet med:
  • Swarovski Companion 8x30
  • Swarovski Pocket 8x25
Companion var overraskende lik Kite i fasong og utforming. Kvaliteten var som forventet veldig god, men det føltes ikke i så stor grad som en ny kikkert.

Pocket var den store overraskelsen. Denne er veldig liten og lett, og med strålende klarhet. Opplevd like god som Companion, selv om den er lettere og har mindre lysåpning. I vanlig lys merkes ikke forskjellen i det hele tatt. Personlig synes jeg faktisk Pocket var en bedre kikkert, i tillegg til at den er rimeligere! Subjektivt selvsagt!

Swarowski Pocket 8x25 og EL 10x50, stor forskjell i størrelse og tyngde.

Konklusjon er at det er mye å velge i mellom, og jeg tror mange ville oppleve enorm økt glede med å ha en topp kvalitet liten kikkert som det er enkelt å ta med seg på tur! Anbefales!

Tidligere artikler, den første om valg av min store tunge kikkert:
http://fugletur.blogspot.no/2011/12/ny-kikkert-en-solid-investering.html

Og så litt om kikkerter generelt:
http://fugletur.blogspot.no/2011/01/kikkert-din-beste-turvenn.html

Kikkerter på Natur og Fritid:
http://www.naturogfritid.no/Optikk/Kikkert/rstadv_J

PS: Denne artikkelen er IKKE sponset, og jeg vil understreke at selv om det her handler mye om Swarovski, så er jeg sikker på at både Bushnell, Leica og Zeiss har like gode modeller i sitt utvalg!

1 kommentar:

  1. Takk for at du delte den fantastiske og informative artikkelen med oss

    SvarSlett